Kompensacja pojemności łuski wielkości naważki prochu

Moderatorzy: wierzba, P_iter

doyen
Posty: 23
Rejestracja: poniedziałek, 19 listopada 2018, 10:12

Kompensacja pojemności łuski wielkości naważki prochu

Post autor: doyen »

Jakiś czas temu planowałem zadać tu pytanie o możliwości kompensacji pojemności łuski wielkością naważki prochu, ale że jestem początkujący i nie chciałem zaśmiecać być może banalnymi dla niektórych pytaniami postanowiłem najpierw samodzielnie trochę poszukać. Będę wdzięczny za wskazanie jakichś wadliwych założeń.

Do wybrania odpowiedniej dla mojego karabinu naważki wyselekcjonowałem sobie kilkanaście, spośród ok. 100, łusek S&B, których waga nie różniła się o więcej niż 0,02 grama. Zastanawiało mnie, czy uzyskanych wyników dla określonego zakresu naważki nie można w prosty sposób odnieść do pozostałych łusek, ciągle tego samego producenta ale o różnych wagach, kompensując różnicę wielkością naważki. Uznałem że samo ważenie łusek w tym przypadku może być niemiarodajne, więc postanowiłem sprawdzić ich pojemność dodatkowo wykorzystując też łuski GGG, wszystkie po pełnym formatowaniu.

Wyniki testów trochę mnie zaskoczyły i z pewnością będę je musiał jeszcze pogłębić.

Waga łusek GGG Długość łusek Objętość
pustych z wodą
6,129 grama 8,092 grama 44,66 mm 1,963 cm3
6,078 grama 8,047 grama 44,66 mm 1,969 cm3

Waga łusek S&B Długość łusek Objętość
pustych z wodą
6,865 grama 8,726 grama 44,71 mm 1,861 cm3
6,873 grama 8,799 grama 44,71 mm 1,926 cm3

Po dwie łuski to żadne miarodajne podstawy do wyciągania jakichś konkretnych wniosków, ale wydaje mi się że teoretycznie jest to możliwe:
1. Mimo różnej wagi łuski mogą mieć taką samą pojemność a różnica wagi łusek niekoniecznie oznacza proporcjonalną różnicę pojemności. Może to być spowodowane np. innym rozmieszczeniem masy która robi tę różnicę.