Rejestracja Szukaj FAQ Zaloguj  
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  format do druku Zasilania Labradara
Zasilania Labradara
donia
Odpowiedz z cytatem
Cześć,

próbował ktoś podpinać większe napięcie niż 5v do gniazda usb.
Chciałbym się poruszać w zakresie 7,0-8,4V, a nie chcę rzeźbić tak żeby podpiąć się pod wejście baterii przez klapkę.

pdrv
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty doniaWyślij prywatną wiadomość
bobers
Odpowiedz z cytatem
Kolego - czy przetwornica step down 5v wchodzi w grę?

_________________
.308 Win, .223 Rem, 12/70, 12/76, .22 LR, 9x19
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty bobersWyślij prywatną wiadomość
Opposite Pole
Odpowiedz z cytatem
Pozwolę sobie zapytać, czemu ma służyć podniesienie napięcia?

_________________
470NE;416Rem Mag;375H&H;9.3x74R;308Win;223Rem++++
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty Opposite PoleWyślij prywatną wiadomość
donia
Odpowiedz z cytatem
1. Pewnie by było trzeba odkłucać tego step downa - sieją zawsze trochę.

2. Podniesienie napięcia - no jak to czemu, więcej szmocy będzie.. Smile- poważnie, to takie mam dostępne akumulatory w szufladzie.

pzdrv,
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty doniaWyślij prywatną wiadomość
likker_runner
Odpowiedz z cytatem
Ile toto bierze prądu? Ja bym rozważył zwykły stabilizator liniowy, w typie LM317 (trzeba ustawić napięcie rezystorami) albo L7805 - ten ma wewnętrzną referencję 5V, ew. L7852 (5.2V). Nic nie trzeba będzie odkłócać, a straty mocy będą niewielkie, skoro tylko 2 - 3.4V odłozy się na stabilizatorze.
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty likker_runnerWyślij prywatną wiadomość
donia
Odpowiedz z cytatem
piszą, że 800mA
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty doniaWyślij prywatną wiadomość
likker_runner
Odpowiedz z cytatem
L7805 jest na granicy - powinien utrzymać 5V na wyjściu przy 2V różnicy, pod prądem 800mA. Moc tracona 2.7W (3.4V x 0.8A) byłaby jednak powyżej jego zdolności odprowadzania ciepła "żywcem", trzeba by dać jakiś radiatorek (ważne żeby chip był w izolowanej obudowie TO-220). No i kawałek płytki, na nim dwa kondki jak w karcie katalogowej każą, i jakiś rezystor obciążający typu 1 - 5kohm żeby stab nie zgłupiał bez obciążenia i może jeszcze dioda zabezpieczająca na wszelki wypadek. Wszystko dostępne za taniochę w dobrym sklepie elektronicznym. Pytanie tylko o obudowę i mechaniczne "posadzenie" całości na akumulatorze. Brzmi trochę skomplikowanie, cały projekt elektroniczny się z tego robi.
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty likker_runnerWyślij prywatną wiadomość
TomaszMk
Odpowiedz z cytatem
Zasilacze impuls z wyjaciem usb to koszt od 2$.... wiec zabawa labradar i robienie plytki to eeeee.
Poszukaj zasilaczy usb do samochodow - gotowiec.
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty TomaszMkWyślij prywatną wiadomość
donia
Odpowiedz z cytatem
likker_runner napisał:
L7805 jest na granicy - powinien utrzymać 5V na wyjściu przy 2V różnicy, pod prądem 800mA. Moc tracona 2.7W (3.4V x 0.8A) byłaby jednak powyżej jego zdolności odprowadzania ciepła "żywcem", trzeba by dać jakiś radiatorek (ważne żeby chip był w izolowanej obudowie TO-220). No i kawałek płytki, na nim dwa kondki jak w karcie katalogowej każą, i jakiś rezystor obciążający typu 1 - 5kohm żeby stab nie zgłupiał bez obciążenia i może jeszcze dioda zabezpieczająca na wszelki wypadek. Wszystko dostępne za taniochę w dobrym sklepie elektronicznym. Pytanie tylko o obudowę i mechaniczne "posadzenie" całości na akumulatorze. Brzmi trochę skomplikowanie, cały projekt elektroniczny się z tego robi.


mi się podoba Smile, wole samemu, zawsze to jakaś frajda

pzdrv,
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty doniaWyślij prywatną wiadomość
MacGayver
Odpowiedz z cytatem
Od kilku miesięcy Labradar zasilam z akumulatora 12V 7Ah poprzez przetwornicę stedown kupioną za kilka zł w sklepie modelarskim. Wszystko działa bez problemu nie trzeba było nic odkłucać. Przetwornica się nie grzeje i można zapomnieć naładować akumulator ponieważ działa po naładowaniu wiele dni. Całość około 50 zł i trochę pracy. Zwraca się po wymianie dwóch kompletów baterii. Pobór prądu przez labradar nie przekracza 700mA przy napięciu zasilania 5,25V
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty MacGayverWyślij prywatną wiadomość
likker_runner
Odpowiedz z cytatem
Nie wiem czy LM317 nie będzie lepszy - sztywne 5V na wyjściu staba zmniejszy się o spadek na kablu i stykach. Pytanie ile Labradarowi wystarczy. LM317 można rezystorami podkręcić na wyższe napięcie - przykładowo 5.4V albo coś podobnego.

No i zadbałbym o jakieś obciążenie wyjścia staba, żeby nie "zgłupiał" i nie podał wyższego napięcia na odłączonej od obciążenia wtyczce (w momencie podłączenia może być niewesoło). Pamiętałbym też o odłączeniu stabilizatora od akumulatora kiedy nie pracuje, żeby za bezdurno nie rozładowywał go.

Pytanie też w jakiej obudowie TO-220 ten stabilizator będzie dostępny. Jeżeli nie będzie izolowanej, wtedy trzeba kombinować z izolującą elektrycznie podkładką termoprzewodzącą i plastikową tulejką pod śrubę.

Tak czy siak stab liniowy daje "akumulatorowość" wyjścia bez zakłóceń przetwornicy. Czy jest to warte całego kramu, to się nie wypowiem, być może Labradar ma jednak jakąś solidną filtrację zasilania i wtedy powinien być dość niewrażliwy na śmieci generowane przez przetwornicę.
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty likker_runnerWyślij prywatną wiadomość
agrest
Odpowiedz z cytatem
Przepraszam ze sie wcinam ale pewnie bedziecie wiedzieli.
Jak labradar radzi sobie na strzelnicy zamknietej z osiami 25m? Czy w sytuacji w ktorej jest wielu strzelcow jest sens uzywania tego wynalazku czy moze zaczyna wariowac/wyniki sa nieczytelne?

Zastanawiam sie nad zakupem a najczestszym miejscem strzelania jest wlasnie zamknieta strzelnica obok miejsca w ktorym mieszkam.
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty agrestWyślij prywatną wiadomość
larky
Odpowiedz z cytatem
Nie ma sensu, nawet na otwartej strzelnicy wyłapuje strzały osób będacych obok, jest też problem że strzały mogą się nałozyć. Na zamkniętej to już będzie porażka wg mnie.
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty larkyWyślij prywatną wiadomość
agrest
Odpowiedz z cytatem
Dzieki. Tak wlasnie myslalem Sad
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty agrestWyślij prywatną wiadomość
donia
Odpowiedz z cytatem
likker_runner napisał:
Nie wiem czy LM317 nie będzie lepszy - sztywne 5V na wyjściu staba zmniejszy się o spadek na kablu i stykach. Pytanie ile Labradarowi wystarczy. LM317 można rezystorami podkręcić na wyższe napięcie - przykładowo 5.4V albo coś podobnego.

No i zadbałbym o jakieś obciążenie wyjścia staba, żeby nie "zgłupiał" i nie podał wyższego napięcia na odłączonej od obciążenia wtyczce (w momencie podłączenia może być niewesoło). Pamiętałbym też o odłączeniu stabilizatora od akumulatora kiedy nie pracuje, żeby za bezdurno nie rozładowywał go.

Pytanie też w jakiej obudowie TO-220 ten stabilizator będzie dostępny. Jeżeli nie będzie izolowanej, wtedy trzeba kombinować z izolującą elektrycznie podkładką termoprzewodzącą i plastikową tulejką pod śrubę.

Tak czy siak stab liniowy daje "akumulatorowość" wyjścia bez zakłóceń przetwornicy. Czy jest to warte całego kramu, to się nie wypowiem, być może Labradar ma jednak jakąś solidną filtrację zasilania i wtedy powinien być dość niewrażliwy na śmieci generowane przez przetwornicę.


Zrobiłem na LM317 (opornik stały 220 i pot. 1M), ale przy 7,4V na wejściu i 5,2V na wyjściu, radiatorze (2cmx1,5cm) i poborze 600mA grzeje się tak, że można dotknąć, ąle już czuć, że to jest maks trzymania w palcach - nie mierzyłem termometrem, jest na granicy "parzy".
Tak ma być?

pzdrv,
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty doniaWyślij prywatną wiadomość
Wojtek
Odpowiedz z cytatem
Zwiększ radiator.

_________________
DB
SP9IUM
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty WojtekWyślij prywatną wiadomośćWyślij emailTelefony
likker_runner
Odpowiedz z cytatem
Na granicy trzymania w palcach to jest coś koło 60C. Możesz spróbować zmierzyć termometrem "pistoletowym". Moc masz 1.3W (2.2V * 0.6A), więc jeżeli nie ma jakiegoś dużego fuck-up'u na podkładce termoprzewodzącej czy ogólnie kontakcie termicznym obudowa - radiator, to rezystancja termiczna złącze - radiator nie powinna przekroczyć 5K/W (3K/W złącze - obudowa + 2K/W obudowa - radiator). W takim przypadku złącze będzie tylko 7 stopni powyżej radiatora, a więc w bezpiecznym zakresie. Można dla spokojności zwiększyć radiator, ale zwykle przyjmuje się że 80 stopni C to jest temperatura złącza w elektronice profesjonalnej o wysokiej niezawodności. Między 80 a 125 niezawodność długoczasowa może się zmniejszać. Z drugiej strony lekkie podgrzanie tego LM-a pomaga mu na dropout voltage - a więc regulacja będzie lepsza przy niewielkiej różnicy napięć we - wy.

Oczywiście mam nadzieję że wszelkie kondki i diody są zgodnie z kartą katalogową - bez tego mogą być wzbudzenia albo inne nieprzyjemności.

PS. 1Mohm potencjometr? To trochę dużo do 220ohm opornika stałego. Dla 5.2V na wyjściu 1kohm by wystarczył, a ja bym dał przeliczony opornik stały ew. 2 równolegle żeby dostroić. Potencjometry są notorycznie zawodne.

Sam bym próbował tak - 220ohm między OUT a ADJ (R1), a do tego zgodnie ze wzorem 695ohm między ADJ a masą (R2) (chwilowo ignorując komponent R2*I_adj). Zbliżoną wartość można uzyskać łącząc równolegle 1kohm i 2.2kohm (wyjdzie trochę mniej niż 695ohm). Dostaniesz w sam raz około 5.2V przy uwzględnieniu I_adj. Do tego 5.7mA ciągnięte z wyjścia przez R1 (i R2 po połączeniu się z I_adj) zapewni obciążenie staba, a do tego niskie wartości R1 i R2 zmniejszą zależność napięcia wyjściowego od I_adj.

Oczywiście reszta komponentów zgodnie z "Voltage regulator with protection diodes" (fig. 8 z karty katalogowej STMicroelectronics).

No i po zlutowaniu testowałbym napięcie najsampierw na oporniku 7.5ohm (ew. 8.2 bądź 10) 10W a nie na Labradarze.
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty likker_runnerWyślij prywatną wiadomość
donia
Odpowiedz z cytatem
Dziękuję za odpowiedź.

Rzeczywiście dałem potencjometr 1k - nie wiem czemu napisałem M.
Korzystałem z tego kalkulatorka: http://extronic.pl/content/29-stabilizator-lm317

Dam większy radiator, bo ten jest troszkę większy od samego LM-a.
pzdrv,
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty doniaWyślij prywatną wiadomość
likker_runner
Odpowiedz z cytatem
Tak czy siak w wersji permanentnej wolałbym mieć stały rezystor zamiast potencjometru.

Drobne regulacje można zrobić np. tak - dajemy stały opornik 750ohm i do niego równolegle 10k. Jakby napięcie wychodziło za duże, to dorzuciłbym jeszcze (oczywiście równolegle do 750ohm i 10k) np. 51k i 100k na zworkach (goldpiny + złocone zwory, w szereg z opornikami 51k i 100k). I zworkami dobrałbym właściwą kombinację - od obu odłączonych (wyższe napięcie) do obu dołączonych (niższe) albo jeden z nich dołączony, drugi odłączony. A jakby wszystkie kombinacje były po jednej stronie, to modyfikowałbym wartość opornika 10k.
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty likker_runnerWyślij prywatną wiadomość
donia
Odpowiedz z cytatem
Tak zrobię z tymi stałymi rezystorami.

Zastanawiam się czy nie popieprzyłem polaryzacji tego elektrolitu na wyjściu (teraz nie sprawdzę, bo przyciąłem nóżki a na obudowie jest tak naćpane, że nie wiem).
Jeśli zamieniłem polaryzację to coś będzie nie tak?, np. grzał by się LM ponad standardowo?
Napięcie na wyjściu trzyma 5,2 tak jak ustawiłem.

pzdrv,
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty doniaWyślij prywatną wiadomość
likker_runner
Odpowiedz z cytatem
Jeżeli elektrolit jest na napięcie zbliżone do tych 5V (np. 10V albo 6V3) to odwrotnie spolaryzowany może wybuchnąć (osobiście byłem świadkiem), albo co najmniej uwypuklić się od góry ew. w inny sposób widocznie zdeformować. Czy może wygenerować niską rezystancję (prawie zwarcie) i pobór prądu? Jak dla mnie raczej nie, bo sam by się musiał przy tym grzać (brałby ponad 2x więcej mocy niż "dorzuciłby" LM-owi jeżeli napięcie jest nadal dobrze stabilizowane) i stopniowo uszkadzać swoją wewnętrzną strukturę. No ale na pewno nie widziałem wszystkiego w tej dziedzinie. Elektrolity THT zwykle mają pionowy pasek z minusem / minusami po stronie ujemniej nóżki. Dla spokoju można (jeżeli to nie będzie się wiązało z przesyłką albo daleką jazdą) kupić drugi i porównać. Albo poprosić sprzedawcę / pomoc techniczną o stosowną informację zdalnie. Ew. znaleźć na necie kartę katalogową elementu / typu.
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty likker_runnerWyślij prywatną wiadomość
donia
Odpowiedz z cytatem
Ok.

zrobione, stanęło na 680k na stałych rezystorach, wyszło 5,2V na wyjściu przed kablem. Radiator od starego procesora 386 robi robotę, jest pewnie przewymiarowany (letni), ale taki miałem pod ręką.
Kondensator okazał się elektrolitem "bez polaryzacyjnym", nawet nie wiedziałem, że są takie.

Dziękuję Likker_runner za cierpliwość w tłumaczeniu jak krowie na rowie, ale ostatni raz bawiłem się w składanie elektroniki jakieś 25 lat temu Smile.

pzdrv,
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty doniaWyślij prywatną wiadomość
likker_runner
Odpowiedz z cytatem
Chyba 680ohm a nie 680k. 680k dałoby brak stabilizacji, tylko stratę części napięcia na dropout LM-a - zależny od temperatury i prądu obciążenia.

Elektrolity bipolarne jak najbardziej istnieją (choćby do obwodów prądu zmiennego), chociaż nie sądziłem że sklep elektroniczny pierwszego kontaktu takie od razu sprzeda. No chyba że chcieli się zabezpieczyć przed ew. pretensjami że wybuchło.

Również pozdrawiam.
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty likker_runnerWyślij prywatną wiadomość
Adamarchery
Odpowiedz z cytatem
Czy ktoś aktualizował oprogramowanie w labradarze, mam 1.4 jest dostępne 1.5 tyle że nie bardzo chce się zaktualizować .

_________________
.270Win .300WinMag 6,5x55SE 30-06Spr .223Rem .22lr
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty AdamarcheryWyślij prywatną wiadomość
Arek_78
Odpowiedz z cytatem
kiedy wyszło to 1.5?

U siebie mam 1.4 a jakieś 3 tyg temu sprawdzałem to nie było aktualizacji
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty Arek_78Wyślij prywatną wiadomość
larky
Odpowiedz z cytatem
Adamarchery napisał:
Czy ktoś aktualizował oprogramowanie w labradarze, mam 1.4 jest dostępne 1.5 tyle że nie bardzo chce się zaktualizować .

Bo próbujesz zaktualizować do starszej wersji. Spójrz na cyferki Smile
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty larkyWyślij prywatną wiadomość
Adamarchery
Odpowiedz z cytatem
Ja pobierałem dzisiaj .

http://labradar.pl/assets/files/20160908102916_LBRfwa115b100_en.zip

_________________
.270Win .300WinMag 6,5x55SE 30-06Spr .223Rem .22lr
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty AdamarcheryWyślij prywatną wiadomość
larky
Odpowiedz z cytatem
A zaglądaliście na stronę producenta? Smile

https://mylabradar.com/download/
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty larkyWyślij prywatną wiadomość
Adamarchery
Odpowiedz z cytatem
Dzięki Smile

_________________
.270Win .300WinMag 6,5x55SE 30-06Spr .223Rem .22lr
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty AdamarcheryWyślij prywatną wiadomość
Arek_78
Odpowiedz z cytatem
1.2.4 dalej jest. Skąd ty wziąłeś nową wersję Smile
Zobacz profil autoraZnajdź wszystkie posty Arek_78Wyślij prywatną wiadomość
Zasilania Labradara
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dołączać plików do wiadomości w tym forum
Nie możesz pobierać załączników do wiadomości w tym forum
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  


Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
  
  
  Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  format do druku