6 Dasher

Moderatorzy: wierzba, P_iter

Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Pytanie do Kolegów mających doświadczenie z tym nabojem.
Jak pozyskujecie łuski do 6 Dasher?
Gotówce są praktycznie nie do dostania, zostaje przeformatowanie z 6BR.
Gdzie kupię matryce do hydroformingu?
Wiem, że robi whiden i hornady ale nie mogę ich dostać.
A może macie inne sposoby?
Rusza u nas liga PRS więc podejrzewam, że temat może stać się popularny.
Dawid
Wojtek
Posty: 369
Rejestracja: poniedziałek, 26 maja 2008, 22:06
Lokalizacja: Śląsk

Re: 6 Dasher

Post autor: Wojtek »

Moim zdaniem najprościej poprzez fireforming.
Tą metodą robiłem 3006R z łusek 7,65R

https://www.google.com/search?q=6+mm+da ... 0ZDBt5cR-Q
DB
SP9IUM
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Przy dzisiejszych cenach i dostępności komponentów przygotowanie 300 łusek to mała fortuna.
Dawid
Wojtek
Posty: 369
Rejestracja: poniedziałek, 26 maja 2008, 22:06
Lokalizacja: Śląsk

Re: 6 Dasher

Post autor: Wojtek »

No fakt.
DB
SP9IUM
Piotr Kukier
Posty: 139
Rejestracja: piątek, 18 lutego 2011, 15:15
Lokalizacja: pomorskie

Re: 6 Dasher

Post autor: Piotr Kukier »

Sorry za offtopic...

Wojtek, priv w sprawie 30-06R...
5,6x52R, 30-06, 8x57JS, 7x57, 12/70, 16/70
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Koledzy, nikt nic nie podpowie na temat hydroformingu?
Dawid
Awatar użytkownika
piotrjub
Posty: 1412
Rejestracja: sobota, 26 listopada 2011, 16:34
Lokalizacja: 3 Miasto
Kontakt:

Re: 6 Dasher

Post autor: piotrjub »

No a w czym problem.
Trzeba dorobić shellholder bez otworu, kupujesz matryce do swojego kalibru, bierzesz łuski 6BR.
Sama matryca od góry ma pierścień z brązu z otworem a w nim ładnie dopasowany trzpień trochę mniejsza średnica niż średnica pocisku
To prosta przeróbka matrycy, tokarz to zrobi dość szybko.
Tylko musisz zrozumieć zasadę działania, dalej to już proste jak drut :D

Shelholder bez otworki bo musisz dać spłonkę w łuskę (zużyta spłonka) aby ciśnienie nie wywaliło spłonki.
Trzpień do pasowany do łuski bo jak łuskę wypełnisz wodą, olejem, alkohol - różny czynnik dają, i jak potraktujesz ten trzpień młotkiem
To na skutek ściskania cieczy ona zacznie rozpychać łuskę która zacznie dopasowywać się do matrycy.
A sam trzpień trzeba dopasować do matryce - aby był ładnie prowadzony, osiowa.
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Matryce do hydroformowania dotarły - zamówiłem z whiddena przez amerykanos - poszło gładko.
I na tym gładko się kończy. Jestem po pierwszych próbach, idzie jak krew z nosa.
Ma któryś z Kolegów jakieś doświadczenia, którymi mógłby się podzielić, żeby usprawnić formatowanie?
Hobbystycznie kilka sztuk można tak robić, ale jak ma się w planach trzaskać w setkach to już robi się problem.
Poza tym bez fireformatu i tak się nie obędzie, podobno treningi można strzelać z takich łusek.
Dawid
Awatar użytkownika
donkihot
Posty: 1340
Rejestracja: piątek, 26 maja 2017, 11:20
Lokalizacja: Dąbrówka- woj. Mazowieckie
Kontakt:

Re: 6 Dasher

Post autor: donkihot »

To sobie kolega roboty narobił, a jak z rozchlapywaniem wody?
Walczący z wiatrakami.
Zajrzyj na moją stronę WWW
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Z wodą wielkiego problemu nie ma. Trochę się rozchlapuje ale w pobliżu prasy tylko, najgorsze to, że cieknie po tłoku.
Ale da się z tym żyć.
Pomału robię postępy, połowa sukcesu to dobry młotek.
Tak to wygląda w tej chwili.
hydroforming 6 dasher.jpg
hydroforming 6 dasher.jpg (85.37 KiB) Przejrzano 3031 razy
Dawid
Awatar użytkownika
donkihot
Posty: 1340
Rejestracja: piątek, 26 maja 2017, 11:20
Lokalizacja: Dąbrówka- woj. Mazowieckie
Kontakt:

Re: 6 Dasher

Post autor: donkihot »

Ekstra, po pierwszym odstrzeleniu pewnie nie będzie widać różnicy między twoimi łuskami a fabrycznymi.
Walczący z wiatrakami.
Zajrzyj na moją stronę WWW
abersfelderami
Posty: 1257
Rejestracja: niedziela, 18 grudnia 2011, 09:07
Lokalizacja: Wroclaw

Re: 6 Dasher

Post autor: abersfelderami »

Znajdz sobie nawazke oparta o gwint. Bedziesz mial luski i zawody (podajac pojedynczo).
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Tak kombinowałem na początku, ale chce z tego strzelać PRS więc z pojedynczym ładowaniem mogę od razu pakować się do domu. Dlatego pisałem o treningu.
Dawid
abersfelderami
Posty: 1257
Rejestracja: niedziela, 18 grudnia 2011, 09:07
Lokalizacja: Wroclaw

Re: 6 Dasher

Post autor: abersfelderami »

OK, zamiast pocisk na gwint, mozesz zrobic naboje na tkzw " falszywe ramiona".
Awatar użytkownika
donkihot
Posty: 1340
Rejestracja: piątek, 26 maja 2017, 11:20
Lokalizacja: Dąbrówka- woj. Mazowieckie
Kontakt:

Re: 6 Dasher

Post autor: donkihot »

abersfelderami pisze: sobota, 04 lutego 2023, 23:26 OK, zamiast pocisk na gwint, mozesz zrobic naboje na tkzw " falszywe ramiona".
A co to jest?
Walczący z wiatrakami.
Zajrzyj na moją stronę WWW
abersfelderami
Posty: 1257
Rejestracja: niedziela, 18 grudnia 2011, 09:07
Lokalizacja: Wroclaw

Re: 6 Dasher

Post autor: abersfelderami »

Awatar użytkownika
donkihot
Posty: 1340
Rejestracja: piątek, 26 maja 2017, 11:20
Lokalizacja: Dąbrówka- woj. Mazowieckie
Kontakt:

Re: 6 Dasher

Post autor: donkihot »

abersfelderami pisze: niedziela, 05 lutego 2023, 07:20 Czesc szyjki robi za ramiona .
https://forum.accurateshooter.com/threa ... p.3918893/
W ten sposób to w ogóle można formatować łuski ogniowo bez pocisku. Nie chce mi się szukać, ale gdzieś na ich biuletynie był artykuł jak to facet zasypywał łuski jakimś szybkim prochem pistoletowym (małą naważką) resztę łuski wypełniał kaszą manną a w szyjkę wkładał korek z papiery czy waty.
Walczący z wiatrakami.
Zajrzyj na moją stronę WWW
abersfelderami
Posty: 1257
Rejestracja: niedziela, 18 grudnia 2011, 09:07
Lokalizacja: Wroclaw

Re: 6 Dasher

Post autor: abersfelderami »

To jest ten drugi odnosnik.
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Dzięki za podesłane informacje, znam te metody "w teorii" - w sensie czytałem dużo na ten temat.
Ja zdecydowałem się pójść inną drogą, zakupiłem matryce do hydroformowania.
Patent z fireformingiem i strzałem kaszą chcę spróbować na koniec żeby nadać lepszy kształt ramionom.
Na razie jestem w miarę zadowolony z efektów, tylko żona mnie chce wyeksmitować z domu bo napier....m młotem w piwnicy ](*,)
Szukam informacji czy zmiana medium może wpłynąć na formowanie ostrzejszych krawędzi za pierwszym podejściem. Niektórzy używają wody, oleju lub IPA.
Ja na razie woda, dziś spróbuję IPA, z olejem nie chce się bawić.
Pozostaje jeszcze kwestia na jaki wymiar formatować, teraz robię ciut więcej niż trzeba i później zbijam ramiona podczas FL, wychodzi trochę lepiej.
Dawid
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Tak to wychodzi teraz
https://youtu.be/qv7CwJkclJU
Dawid
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Zdarzają się też wypadki
https://youtube.com/shorts/Q5FGaB3PJQs?feature=share
Na 50 szt pękły 3 szt. Czyli straty na poziomie 6%
Dawid
abersfelderami
Posty: 1257
Rejestracja: niedziela, 18 grudnia 2011, 09:07
Lokalizacja: Wroclaw

Re: 6 Dasher

Post autor: abersfelderami »

To normalne, wada lusek, w Ameryce Lapua oddaje.
Zeby ramiona byly ostre trzeba odstrzelic.
Wymiar luski zalezy od wielkosci komory.
Jak sa za krotkie to nie wystrzela, jak za dlugie to sie nie zamkna, najlepiej jak sie zamykaja z malym oporem.
Jak wiesz , jest kilka rodzajow Dasher, ktory Ty masz?
Wszystko o lufie?
Jaki pocisk?
Jaki proch?

PS: super kaliber.
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Lufa dopiero będzie.
Założenia są takie:
Lufa Brux 26in 1:7.5
Komora 6 Dasher Lapua
Pocisk Sierra 107 gr hpbt MK
Proch RS60
Spłonka CCI 450
Dawid
abersfelderami
Posty: 1257
Rejestracja: niedziela, 18 grudnia 2011, 09:07
Lokalizacja: Wroclaw

Re: 6 Dasher

Post autor: abersfelderami »

Lufa obojetnie, aby byla "single cut",ja mam 7.5" skret (108, 109 grain), 8" do 107 sierra tez dobry(z tym pociskiem robie fireforming).
Jaka "freebore"?
Brux najczesciej jest .236" bore, inne .237" - nie gra roli.
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Jeszcze nie ustalone, dopiero będę robił przymiarki.
Zakładam, że chcę mieć 0.010" do gwintu.
W piątek będę się widział z rusznikarzem i ustalimy szczegóły.
Może jakieś sugestie?
Dawid
abersfelderami
Posty: 1257
Rejestracja: niedziela, 18 grudnia 2011, 09:07
Lokalizacja: Wroclaw

Re: 6 Dasher

Post autor: abersfelderami »

"freebore" w przedziale .104" - .135", zalezy jak chce rusznikarz.
Ty bedziesz strzelal z magazynka, takze .01" od gwintu chyba jest niemozliwe przy tych parametrach.
Odleglosc od gwintu jest tylko punktem odniesienia. Obojetnie jaki zrobisz naboj z .1/3 mOA nie wyjdziesz (na 100 m :) ).
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Zobaczymy, trzymam kciuki.
Karabin ma być gotowy na koniec lutego.
Dzięki za wszystkie rady.
Dawid
Awatar użytkownika
piotrjub
Posty: 1412
Rejestracja: sobota, 26 listopada 2011, 16:34
Lokalizacja: 3 Miasto
Kontakt:

Re: 6 Dasher

Post autor: piotrjub »

Dla 107gr Sierra to raczej 0,030 cała od gwintu
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Będę testował. te 0.010" nie wymyśliłem sam tylko podpowiedział mi człowiek, który strzela ze 107 smk ale inną dyscyplinę.
Biorąc pod uwagę to co sugerujesz oraz to co napisał abersfelderami - może faktycznie 0.030" będzie lepszym rozwiązaniem.
To mój pierwszy kontakt z 6mm więc jestem otwarty na wszelkie sugestie.
Dawid
abersfelderami
Posty: 1257
Rejestracja: niedziela, 18 grudnia 2011, 09:07
Lokalizacja: Wroclaw

Re: 6 Dasher

Post autor: abersfelderami »

Apropo, RS60 jest za wolny do Dasher, jezeli juz chcesz uzyc RS to RS40, gora RS50.
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Wiesz to na podstawie testów czy tabeli?
Mam chwilowy przestój bo karabin u rusznikarza, niebawem wraca i będę testował.
Mam RSów i VV cały przekrój, więc będą testy na różnych proszkach ale jak na razie symulacje w GRT i QL wskazują ewidentnie na RS60.
Dawid
abersfelderami
Posty: 1257
Rejestracja: niedziela, 18 grudnia 2011, 09:07
Lokalizacja: Wroclaw

Re: 6 Dasher

Post autor: abersfelderami »

Wiem to z praktyki, strzelam 108 i 109 gr, N135-N140 jest dobry, zycie lufy jest za krotkie na doswiadczenia.
Awatar użytkownika
rethempthoor
Posty: 501
Rejestracja: wtorek, 23 kwietnia 2019, 14:44
Lokalizacja: Mazowieckie

Re: 6 Dasher

Post autor: rethempthoor »

Kolejny raz dziękuję za podpowiedź. U nas niestety na vargeta nie ma szans więc trzeba sobie radzić jakoś inaczej.
Dawid
abersfelderami
Posty: 1257
Rejestracja: niedziela, 18 grudnia 2011, 09:07
Lokalizacja: Wroclaw

Re: 6 Dasher

Post autor: abersfelderami »

W tej chwili robie nawazke na Vargecie (bo mam go duzo), ale lepsze nawazki robie na H4895.
Powazny benchrest uzywa tylko H9845, albo RL15.
W PRS uzywaja Varget, ale wymogi sa troche inne niz w F open, jeszcze inne w BR.
ODPOWIEDZ